dilluns, 25 de maig del 2009

Jornades TCM Audiovisual: Els mitjans digitals en temps de canvi


El passat 18 de març van tenir lloc a la universitat politècnica de Mataró unes conferències encarades al periodisme digital titulades els mitjans digitals en temps de canvi:


En primer lloc el professor Alfons Palacios (EUPMT) ens va remarcar la importància de la digitalització de continguts en els nostres temps, fent èmfasi en el relleu que suposen envers els mitjans tradicionals que tots coneixem com són la premsa la radio i la televisió. Palacios parla d’internet com un quart mitjà o meta-mitjà que fa possibles una sèrie de conceptes importantíssims com son:

- Everytime: Disponibilitat total per aconseguir continguts pel que fa al temps i immediatesa de la informació.
- Everywhere: Capacitat de accedir als continguts des de qualsevol lloc
- Everyone: Tothom té capacitat d’accedir als continguts
- Everything: Referint-se a la total varietat d’aquests continguts.

També explica però, que aquest nou mitjà requereix un nou llenguatge, una nova estructura en la organització dels continguts i un nou model de publicació d’aquests, amb l’objectiu de ser més eficaç a l’hora de consumir per part dels usuaris.

Seguidament, David Domingo, professor de la URV va seguir amb la xerrada centrant-se en la identitat del periodisme digital. Dins de la seva intervenció es va deixar clars per exemple els efectes que ha provocat el periodisme digital dins de les redaccions de la premsa de tota la vida i com el concepte de immediatesa explicat abans, desencadena en una pitjor qualitat de les notícies i en una homogeneïtzació dels continguts.

Després va arribar el torn de David Sancha, actual coordinador de l’edició digital de El Periódico. Sancha ens explicava que avui en dia els periodistes no estan tan especialitzats amb una matèria com abans i que el que es busca es la polivalència. Les redaccions, que degut a la digitalització de continguts han hagut de canviar totalment la cadena de producció esperen molt dels redactors, i no només de les seves habilitats periodístiques sinó també de certes habilitats tècniques que els permetin dominar els múltiples llenguatges multimèdia.

A continuació, Saül Gordillo, director de l’agència catalana de notícies (ACN), va fer una síntesi de tot el que s’havia exposat fins aleshores i ens va parlar una mica de la seva empresa i la va posar com a model de publicació. També va parlar de la crisi global que està patint el món i de la seva extensió als mitjans de comunicació. Finalment va parlar de la publicitat a internet i dels hàbits dels usuaris en front aquest fenomen.

Ja per acabar, Karma Peiró, responsable de la participació del 3cat24.cat va subratllar els conceptes de periodisme ciutadà que per ella va començar a ser possible des de l’any 2006. Aquest concepte significa que els lectors d’un diari acaben fent les funcions dels mateixos periodistes al enviar informacions, fotografies, relats personals... transferint informació útil que cal sempre ser contrastada per les redaccions periodístiques. Peiró, destaca que el tracte als lectors ha de ser molt personalitzat i ple de simpatia per tal de conservar i inclús incrementar aquest vincle.


Guillem Salvadó